Friday, 20 March 2015

Al-Quran asas petunjuk nyata, ghaib

AL-QURAN ditanzilkan kepada Rasulullah SAW untuk disampaikan kepada umat manusia. Manusia perlu memahami kewujudan perkara yang nyata dan kewujudan yang tidak nyata (al-ghaib). Kedua-duanya mempunyai hubungan yang amat erat kerana alam ini tidak terjadi dengan sendiri seperti manusia itu juga diciptakan. Al-Quran terkandung ilmu yang sifatnya memberi pertunjuk.

Hal-hal yang nyata dalam alam ini mungkin boleh dikaji oleh manusia. Itu pun dalam keterbatasannya disebabkan upaya akal manusia tidak segala-gala. Manusia yang bergantung kepada akal atau rasional semata-mata hanya mendapat jawapan yang terbatas mengenai hakikat kewujudan alam ini.

Al-Quran terkandung pertunjuk hal-hal yang nyata dan hal-hal yang ghaib. Faktor naqliah (wahyu) apabila dihubungkan dengan faktor akliah (pemikiran) sifatnya mempedoman mengenai hakikat Penciptaan, kewujudan alam dengan segala hikmah dan rahmahnya.

Al-Quran menjadi prasyarat dalam kalangan ulama dan ilmuwan Islam mentafsir dan mengkajinya kerana ia tidak saja terkandung persoalan akidah dan ibadah tetapi juga isu syariah dan akhlak yang menjadi asas penting setiap penganut Islam.

Al-Quran tidak saja bersifat tekstual tetapi juga bersifat kontekstual dan terhubung dengan alam ini dan juga kehidupan manusia. ALLAH mengurniakan manusia akal supaya upaya berfikir manusia terpandu dan terpedoman. Al-Quran terkandung pertunjuk yang menghubungkan ilmu dan kebenaran supaya manusia memahami hakikat kejadian dan penciptaan.

Ia menjadi faktor penting yang menyebabkan lahirnya tamadun Islam suatu ketika dulu. Tamadun itu mampu memberi pencerahan di Barat. Barat hilang pertunjuk bila Kristianiti dilihat bercanggah dengan sains. Islam menerusi al-Quran terkandung keserasian dengan sains dan menyebabkan tamadun lahir.

Dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang memberi pedoman kepada tradisi sains dan teknologi. Islam dan sains bergerak seiring kerana sifat Islam tidak saja sebagai suatu sistem kepercayaan tetapi juga suatu cara hidup.

Prof Dr Maurice Bucaille dari Perancis memeluk Islam kerana yakin dengan al-Quran sebagai sumber ilmu yang benar dan tidak bercanggah dengan kajian sains. Pakar kejaninan (embriologi) ini melihat kejadian manusia dalam al-Quran amat menepati kajian saintifik moden.

Konsep alaqa dan nutfah dalam al-Quran dalam proses kejaninan adalah benar. Ia bukan kata-kata Nabi Muhammad kerana pada zamannya Baginda tidak terdedah dengan pendidikan sains tetapi datangnya daripada ALLAH yang menjadikan al-Quran sebagai petunjuk.

Beliau telah mengarang sebuah buku yang menarik untuk diteliti iaitu Al-Quran, Bible dan Sains Moden yang memberi pedoman mengenai hubungan al-Quran dan Sains Moden dan menjadi faktor utama kembalinya beliau kepada fitrah.

Seorang lagi tokoh astrofizik Perancis menerima kebenaran daripada al-Quran dan menjadi Muslim apabila mendapati konsep kosmos yang menjadi fokus kajian dan kepakarannya. Dr Bruno “Abdul Haqq” Guiderdoni menyatakan dalam suatu wawancara, “kita benar-benar melihat keindahan yang mempesona dalam keteraturan yang menguasai kosmos ini. Sebagai orang beriman, saya berasa ALLAHlah yang menciptakan kosmos. Keindahan dan keharmonian alam semesta adalah salah satu tanda ALLAH. Dengan demikian, menjelajahi kosmos adalah salah satu cara beribadah kepada Tuhan" (Membaca Alam Menemukan Tuhan).

Sarjana dan ilmuwan dari Barat ini adalah beberapa contoh daripada ramai ilmuwan Barat yang telah kembali kepada agama fitrah berasaskan kebenaran al-Quran. Suatu ketika dulu Islam agak asing di Eropah tetapi kini ia sedang berkembang seimbang dengan kecenderungan manusia mencari kebenaran yang hakiki.

Dalam usaha manusia Barat meneroka makna kehidupan yang sebenar Islam menawarkan kepada mereka jawapan mengenai kemelut manusia kini. Al-Quran dan as Sunnah tetap unggul menjadi rujukan manusia yang sifatnya dinamik berubah tetapi perubahan berasaskan etika dan akhlak menjadi keutamaan dalam Islam.

Keruntuhan akhlak yang semakin parah di Barat, ilmu yang diteroka sifatnya mekanistik dan pendidikan yang kehilangan roh, pola kekeluargaan yang semakin rapuh, sistem sosial yang lepas bebas daripada pedoman agama menyebabkan Islam semakin diterima. Ia menyebabkan Islamafobia terjadi. Takdirnya Islam berkembang di Barat tidak mustahil Eropah boleh menjadi negara Islam.

Tradisi saintifik yang berkembang di Eropah boleh bertukar menjadi tradisi tadabbur yang menjadikan al-Quran sebagai rujukan utama menghasilkan ululalbab.

* Prof Dr Sidek Baba ialah pensyarah di Insted, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Sinar Harian

Baca lagi >>

Siapa berhak menjadi wali pernikahan?

BAGAIMANA pula situasi berlaku kepada anak gadis kematian wali terdekat menyedihkan lagi jika gadis itu tidak mempunyai saudara terdekat.

Bagaimanakah pula jika walinya hilang jejak, apakah usaha yang perlu dilakukan, adakah perlu mencarinya sehingga jumpa?

Meninggalnya wali terdekat

Syed Mohsin yang juga mudir Ribat Assa’adah, Yayasan Restu (Wilayah Utara) menegaskan, sekiranya seseorang perempuan itu sudah kematian wali terdekat, maka walinya akan berpindah kepada wali-wali nasab yang lain seperti yang diterangkan sebelum ini (menurut turutan).

"Menurut Majlis Muzakarah Fatwa Malaysia, sekiranya wali nasabnya hilang, usaha perlu dilakukan untuk mencarinya dengan kaedah seperti menyiarkan dalam media sosial, surat khabar dan sebagainya. Setelah kesemua usaha untuk mencari wali masih gagal maka bolehlah wali hakim mengahwinkannya apabila langsung tiada wali nasab.

"Kita lihat senario ini, anak gadis itu bakal berkahwin. Dia tidak mempunyai adik-beradik lelaki. Bapa anak gadis ini berkahwin lain dan mempunyai keluarga baru iaitu dua orang anak lelaki dan seorang anak perempuan.

Adakah adik lelaki berlainan ibu itu boleh menjadi wali kepada gadis yang bakal berkahwin itu? Merujuk kepada situasi di atas, kuasa wali masih di tangan ayahnya sekiranya ayahnya masih hidup," katanya lagi.

Menurut kitab Bughyatul Mustarsidiin dalam bab nikah, selagi bapa kandungnya masih ada, tidak boleh dipindahkan kepada wali yang lain. Jika berlaku sebaliknya, barulah dipindahkan kepada wali nasab yang lain. Dalam masalah ini, adik lelaki berlainan ibu jatuh kepada wali nasab yang keempat iaitu saudara lelaki sebapa.

Beliau turut memberikan contoh yang biasa berlaku apabila anak gadis berkahwin di Thailand (berkahwin lari) sedangkan bapanya masih hidup?

Adakah perkahwinannya sah?

Muzakarah Ahli Fatwa Islam Malaysia menjelaskan hukum nikah di luar negara adalah sah dengan syarat:

- Pernikahan itu mengikut rukun nikah.
- Pernikahan itu melebihi dua marhalah bersamaan 89 km.
- Pernikahan itu dilakukan wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan di mana ia ditauliahkan sebagai wali hakim.

Jika walinya ghaib kurang dari dua marhalah  tidak boleh dikahwinkan, kecuali mendapat izinnya. Jika walinya enggan mewalikan gadis tersebut sebanyak tiga kali atau lebih setelah dipanggil pihak bertanggungjawab, wali tersebut boleh dianggap sebagai fasik, maka kuasa wali akan berpindah kepada wali hakim. (Kitab Matla Badrain)

Izin si janda

Setiap perkahwinan memerlukan wali. Namun bagi menikahkan seseorang janda, wali perlu mendapat keizinan wanita tersebut terlebih dahulu. Wali mujbir tidak boleh dilaksanakan ke atas janda.  

Kisah teladan mengenai konsep perwalian ini diriwayatkan daripada Ma’qil bin Yasar, dia berkata: "Saya mempunyai saudara perempuan . Dia dipinang pemuda yang mempunyai pertalian darah dengan saya.

Saya kahwinkan perempuan itu dengan pemuda tersebut, kemudian diceraikan dengan talak boleh dirujuk. Perempuan itu ditinggalkan sampai habis idahnya.

Tidak berapa lama kemudian, pemuda itu datang lagi untuk meminang, saya jawab: "Demi ALLAH, saya tidak akan mengahwinkan engkau dengan dia selama-lamanya".

Peristiwa ini disampaikan kepada Nabi SAW. Berhubung dengan peristiwa ini, ALLAH menurunkan ayat-Nya: "Apabila kamu mentalak isterimu, lalu habis masa idahnya, maka janganlah kamu menghalangi mereka kahwin dengan bakal suaminya". (Surah Al-Baqarah: 232)

Kemudian Ma’qil berkata lagi: "Kemudian saya membayar kifarat sumpah dan perempuan itu saya kahwinkan dengan lelaki berkenaan". (Riwayat Bukhari & Abu Daud)

Jumhur Fuqaha (mazhab Syafi’e, Maliki dan Hambali) apabila wali aqrab enggan menikahkan pengantin perempuan, maka wali hakimlah yang menikahkannya. 

Rasulullah SAW bersabda: "Kalau wali itu enggan maka hakim menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali". (Riwayat Abu Daud & Tirmizi)

Usah pandang remeh

Sementara itu, Perunding motivasi yang juga Pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Siti Fatahiyah Mahamood berpendapat, isu perwalian ini tidak boleh dipandang remeh.

"Melalui kebenaran wali barulah pernikahan itu dapat dijalankan. Melalui pernikahan ini juga bermulalah perjalanan sebuah kehidupan melalui tautan dua jiwa. Seharusnya permulaan yang baik akan membuatkan pasangan dapat melayari kehidupan dengan tenang di bawah rahmat ALLAH.

"Perempuan yang ingin berkahwin seharusnya menjaga hubungan baik dengan walinya. Perempuan yang sering terbawa-bawa fikirannya oleh emosinya sememangnya perlukan pandangan seorang lelaki untuk menjaganya dan memberi buah fikiran terbaik untuknya terutamanya daripada pandangan seorang ayah yang mendidik dan membesarkan kita.

Sebagai wali pula sekiranya tiada halangan syarie maka permudahkanlah urusan perkahwinan tersebut," katanya.

Wahai anak, berkahwinlah dengan cara yang baik tanpa perlu lari dari rumah atau mengheret walimu ke muka pengadilan. Wahai Wali, didiklah mereka di bawah perwalian kamu agar mereka mengetahui dan memahami apa yang terbaik untuk mereka.

Sesungguhnya pernikahan ini bukan hanya tautan dua jiwa, tapi juga tautan dua keluarga yang besar dalam mencari cinta ALLAH dan rasul untuk disulam dalam cinta mereka selamanya hingga ke syurga.

Sinar Harian

Baca lagi >>

Tindakan gadis persenda hudud dikecam

SEORANG gadis Melayu didakwa menghina langkah kerajaan Pas Kelantan membentang dan meluluskan undang-undang hudud di negeri itu mencetuskan kecaman hebat terhadapnya di laman sosial.

Gadis yang dikenali sebagai Aishah Tajuddin didapati melakonkan aksi (parodi) dan mengeluarkan kata-kata yang didakwa menghina hukum hudud dalam sebuah klip video yang berjudul 'Aisyah BFM Kupas Hudud di Kelantan'.


Antara babak dalam lakonan itu yang memperlihatkan dia mempersendakan hudud apabila dia yang tidak berhijab tiba-tiba berubah imej (berhijab) sambil berkata “Eh sejak bila ini, oh lupa pulak mak, Kelantan", merujuk kepada kewajipan wanita untuk menutup aurat selepas undang-undang hudud diluluskan di Kelantan.

Gadis itu terus mempersendakan undang-undang pelaksanaan hukum hudud apabila mengatakan agama digunakan untuk mengaburi rakyat bagi meraih populariti politik.

"Banyak pula pindaan dia. Pastu boleh pulak MB Kelantan panggil orang yang kritik hudud ni tak beriman…Eh awak nie… tak beriman lah.

“Agama digunakan untuk mengaburi mata rakyat dari isu yang penting macam ekonomi, pentadbiran. Sama la macam isu negara ni. Orang gaduh pasal bangsa, agama tapi ekonomi negara merosot, pastu hutang kita meningkat. Bila dah sampai masanya tak tahu lah kalau hudud tu boleh isi periuk nasi kita.”, katanya

Sementara pada minit terakhir, gadis itu membuat satu aksi di mana dia membuka satu bungkusan nasi lemak dan kemudian tiada nasi di dalam bungkusan itu dan berkata: “…eh tak pe la, hudud kan ada“.

Berikutan itu, ratusan pengguna Facebook mengecam tindakannya malah meminta polis mengambil tindakan tegas terhadap gadis berkenaan.

Sinar Harian

Baca lagi >>

Sekitar majlis perkahwinan anak Datuk Seri Najib

Majlis akad nikah anak perempuan Perdana Menteri, Nooryana Najwa dan pasangannya, Daniyar Kessikbayev selamat disempurnakan di Seri Perdana, di sini, malam tadi.

Datuk Seri Najib Razak menyempurnakan sendiri pernikahan anak sulungnya dengan Datin Seri Rosmah Mansor itu.

"Syukur Alhamdulillah, majlis berjalan lancar. Moga Gina (panggilan nama anaknya) dan Daniyar sentiasa bahagia dan dirahmati ALLAH SWT," tulis Perdana Menteri dalam catatan di Twitternya usai majlis malam tadi.

Datuk Seri Najib Razak menyempurnakan sendiri pernikahan anak sulungnya

Pilihan hati anakya, Daniyar melafazkan akad nikah itu dalam Bahasa Malaysia.

Adik Perdana Menteri, Datuk Ahmad Johari dan Datuk Mohamed Nizam, menjadi saksi akad nikah tersebut.

Pada majlis penuh bersejarah bagi Najib itu, Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajjah Haminah turut berkenan berangkat ke majlis yang bermula jam 9 malam.

Turut berangkat Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah dan Sultanah Pahang, Sultanah Kalsom, Sultan Perak, Sultan Dr Nazrin Shah Sultan Azlan Shah, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim, Raja Perempuan Perlis, Tuanku Tengku Fauziah Tengku Abdul Rashid dan Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta menteri-menteri Kabinet juga hadir.

Turut bersama ialah ibu Perdana Menteri, Tun Rahah Mohd Noah serta keluarga terdekat kedua-dua pasangan pengantin.

Terdahulu, Najib menulis di Twitternya mengenai pernikahan anaknya itu dan mendoakan anaknya menjadi isteri yang solehah.

"Malam ini amat bermakna bagi saya sebagai seorang ayah," tulisnya.

Nooryana Najwa, 27, mengenali Daniyar, 27, ketika kedua-duanya menuntut di Amerika Syarikat.

Baca lagi >>

Kejam! Ibu sumbat bayi dalam tin biskut

Seorang ibu tergamak menyembunyikan kelahiran selain bertindak kejam memasukkan bayi yang baru lahir ke dalam beg kain sebelum disumbat ke dalam tin biskut yang dibalut plastik.

Kejadian itu disedari setelah pengurusan asrama sebuah pusat bimbingan, di sini, menemui mayat bayi terbabit dalam tin biskut, kira-kira 11 pagi semalam.

Pemeriksaan dijalankan pada tin biskut tempat mayat bayi terbabit ditemui.
Difahamkan, ibu bayi berusia 20-an berasal dari Sabah, baru sahaja berdaftar masuk menjadi penghuni asrama, September lalu.

Bagaimanapun, wanita itu disyaki mengandung terlebih dahulu sebelum masuk ke pusat bimbingan tersebut tetapi kandungannya tidak disedari penghuni lain.

Rakan seasrama yang enggan dikenali berkata, beberapa rakan sebilik menyedari kelainan pada tubuh wanita itu sejak beberapa bulan lalu dan bertanyakan sama ada dia mengandung, namun dinafikan.

“Bagaimanapun, ada rakan yang curiga dan menyedari sesuatu yang pelik dan dia membuat pengakuan hari ini (semalam) mengatakan dia telah melahirkan anak,” katanya.

Menurutnya, susulan pengakuan tersebut, pencarian dilakukan pengurusan asrama sebelum menemui mayat seorang bayi disumbat dalam tin biskut sebelum disembunyikan di tingkat atas tangki air pusat bimbingan.

Susulan itu, pengurusan asrama kemudian menghubungi pasukan polis memaklumkan penemuan berkenaan.

Difahamkan, mayat terbabit dipercayai disembunyikan sejak dua hari lalu antara jam 9 hingga 12 tengah malam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Khalil Arifin berkata, polis akan menyiasat perkara berkenaan.

Menurutnya, mayat bayi lelaki itu dibawa ke Jabatan Forensik Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani untuk bedah siasat.

“Sementara itu, ibu bayi terbabit juga dibawa ke HSAH bagi mendapatkan rawatan lanjut.

"Kita masih menyiasat secara terperinci sama ada bayi tersebut meninggal dunia terlebih dahulu ataupun dilahirkan tanpa cukup bulan,” katanya.

Sinar Harian

Baca lagi >>

Ustaz Kazim berhenti menerima jemputan TV

Penceramah terkenal, Datuk Mohamad Kazim Elias secara terbuka memaklumkan malam ini merupakan kemunculan terakhirnya dalam program Forum Perdana Hal Ehwal Islam.

Pengumuman itu dibuat pada penghujung siaran langsung terbitan Rancangan Televisyen Malaysia (RTM) itu, sebentar tadi di Padang Astaka, Batu Kurau.

foto: internet

Mohamad Kazim yang lebih dikenali sebagai Ustaz Kazim hadir sebagai panel bersama Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin dan dipengerusikan Prof. Dr Redhuan Tee Abdullah.

Ustaz Kazim berkata, pihaknya juga menolak sebarang kemunculan dalam mana-mana program ceramah di televisyen, melainkan dalam siri 'Kalau Dah Jodoh'.

Beliau sebelum ini dalam Ceramah Perdana Sempena Peringatan Hari Polis Ke-208 di Kem Pasukan Gerak Am (PGA) Ulu Kinta berkata, isu-isu yang dihadapinya sejak menjadi pendakwah menyebabkan beliau hilang sema­ngat untuk terus berceramah.

Sebagai langkah awal ke arah itu, difahamkan beliau sudah mula menolak beberapa jemputan untuk menjadi tetamu beberapa program televisyen.

Buat sementara waktu ini difahamkan beliau masih terus menerima jemputan untuk mengadakan ceramah namun dikatakan akan berhenti setelah pembinaan ba­ngunan tambahan di Pusat Pengajian Al-Barakah di Manjoi, Perak, siap.

Sinar Harian

Baca lagi >>

Bas disediakan untuk menghadiri majlis Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor

Kerajaan Johor menyediakan perkhidmatan bas secara percuma kepada rakyat untuk menyaksikan Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar, di sini, Isnin ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Ismail Mohamed berkata penyediaan bas berlogo Kemahkotaan Sultan Johor itu adalah sebagai inisiatif mengurangkan kesesakan lalu lintas dan memudahkan orang ramai.

"Sebanyak 1,000 bas disediakan di setiap daerah manakala 60 bas ulang-alik disediakan di bandar raya ini. Bas yang disediakan di bandar raya ini bermula pada 7 pagi di 10 lokasi yang ditetapkan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Ismail yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perarakan Berkereta sempena istiadat tersebut berkata, lokasi itu membabitkan Taman Desa Mutiara-Taman Setia  Tropika-Dataran Bandaraya (Bas Handal Indah); Terminal Johor Jaya-The Store Pandan-Pasar Borong Pandan-Shell Kampung Dato Sulaiman Menteri-Wisma Maria (Bas Maju) dan Stadium Larkin-Wisma Maria (Bas Maju).

Beliau berkata lokasi lain adalah Terminal Larkin-Taman Bukit Saujana-Wisma Maria (Bas Maju); Terminal Bas Taman Universiti-Taman Sri Puteri-Stesen Minyak Petron/Taman Ungku Tun Aminah-Giant Tampoi-pejabat IRDA (Bas Handal Indah) serta Plaza Angsana-Bandar Baru Uda/Skudai Kiri-pejabat IRDA (Bas Handal Indah).

Katanya perkhidmatan itu turut disediakan di GP Sentral (Gelang Patah)-Taman Nusa Perintis-Perumahan Rakyat Iskandar-Lima Kedai-Taman Mutiara Rini-pejabat IRDA (Bas Handal Indah); Terminal Pasir Gudang-Dewan Taman Cendana Pasir Gudang-Terminal Masai-Plentong-Wisma Maria (Bas Maju) serta Stadium Pasir Gudang-Perumahan Rakyat  Iskandar-Flat Stulang/The Zone-Wisma Maria (Bas Maju). 

Mengenai perarakan kereta itu, Ismail berkata 40,000 orang dijangka berbaris di sepanjang laluan 7.95 kilometer untuk menyaksikan perarakan bermula dari Istana Besar ke Istana Bukit Serene.

Beliau berkata konvoi perarakan berkereta diraja akan bermula 10.30 pagi dan akan melalui Jalan Ibrahim Sultan, Jalan Wong Ah Fook, Jalan Gereja, Jalan Trus dan kemudian ke Jalan Ismail Sultan, Jalan Persiaran Abu Bakar Sultan dan berakhir di Istana Bukit Serene.

"Sepanjang laluan itu, kita bahagikan 13 'checkpoint' dengan setiap perhentian menempatkan peserta perbarisan mewakili daerah dan parlimen dalam Johor Bahru yang akan membuat persembahan atau aktiviti sementara menunggu konvoi perarakan berkereta," katanya.

Selain itu, pihaknya turut menganjurkan program Mini Agro Johor, mulai esok hingga Isnin ini di Dataran Bandaraya, di sini, bersempena Istiadat Kemahkotaan berkenaan.

Katanya pelbagai aktiviti, pameran serta jualan produk industri asas tani disediakan kepada pengunjung mulai 10 pagi hingga 10 malam. 

Sinar Harian

Baca lagi >>