Sunday, 1 February 2015

Polis tu minta lima puluh ringgit...

Duduk bersembang di surau suatu pagi, seorang jemaah berkata,
"Aku hilang lima puluh ringgit kelmarin, kena tahan polis, tak pakai topi keledar. Buat selesai, polis tu minta lima puluh ringgit.”

Saya mencelah, "Jika hang mati pagi ini, masuk neraka dengan kerana lima puluh tu.

Sabda Nabi, “Penerima dan pemberi rasuah akan ditempatkan dalam api neraka”.  (riwayat At Tirmidzi).

Dia terkejut dan tergamam.

Kita selalu mendahulukan tindakan yang memudahkan dan melepaskan diri sebelum merujuk kepada agama. Bila kena tahan dengan polis, maka jalan keluar beri rasuah dalam istilah " boleh berkira, atau boleh runding".

Bila test lori di Puspakom dan tak lulus, boleh berkira. Bila penguatkuasa bandaran nak ambik tindakan, boleh berkira. Bila pi sempadan Siam, nak masuk tak ada pas sempadan, bagi seringgit dua kat polis Siam, nak dapat projek, bagi hadiah pada pegawai dan 1001 gaya rasuah lagi.

Semuanya rasuah dan diancam dengan neraka.

Betul kita terlepas di dunia yang sedikit sahaja kepayahannya, tetapi kena terjun ke neraka yang dahsyat siksaannya. Memberi rasuah bermakna menggalak orang berbuat dosa, membiayai orang makan sumber haram termasuk anak isterinya.

Jangan seronok tak kena saman kerana beri rasuah. Lebih baik kita korbankan sejumlah wang membayar saman dan tak perlu menjawab di hadapan Tuhan.
Anak saya pernah disaman kerana menunggang motor saya. Ada juga tawaran untuk runding tapi kami tolak, akibatnya tiga saman dikenakan RM300.

Pada saya ok, kerana saya dah buat satu suruhan Tuhan iaitu menegah mungkar bila kami menolak permintaan rasuah. Saya juga tidak mahu beri rasuah bila lori saya tidak lulus test Puspakom walau telah 4 kali masuk.

Jika anda terkena situasi begini,  minta dilepaskan tanpa rasuah, jika tidak biarlah disaman. Jika mereka minta rasuah, inilah ruang yang Tuhan beri untuk anda berkata demi menegah mungkar. Ambillah kesempatan ini untuk menegah mungkar.

Mungkin anda ditahan itu sebagai ujian Tuhan, mungkin juga sebagai peluang yang Tuhan buka. Jadi jangan pula jadikan ia sebagai tiket ke neraka.

Beri rasuah dalam perjalanan, maka perjalanan anda tidak diberkati, moga anda tidak kemalangan dan mati, bimbang anda terus ke neraka Allah. Beri rasuah kerana mendapatkan sesuatu, maka apa yang diperolehi itu menjadi haram seluruhnya. Beri rasuah untuk luluskan sesuatu, maka haramlah apa yang terhasil darinya. Jangan kahwinkan kambing yang halal dengan babi yang haram kerana yang terbit nanti akan menjadi haram.

Rasuah berleluasa kerana ada pemberi. Jika semua orang sanggup menerima kesalahannya, tidak berusaha mendapat sesuatu tanpa ikut saluran dan peraturan, rasuah sukar untuk ujud. Seperkara lagi, marilah kita menegah perbuatan rasuah ini dengan nasihat dan peringatan.

Dua tiga hari lepas saya menelefon ketua balai polis Tikam Batu dan mengingatkannya tentang pegawai bawahnya yang selalu dilihat meminta wang dari pendatang dan dari pesalah lalu lintas. Saya dah bersedia untuk mengambil gambar dan video perbuatan mereka jika berterusan.

Saya menyeru semua, jom kita mula bertindak kepada siapa saja yang mengambil rasuah. Adu pada SPRM, ketua yang di atas, siar dalam fb.

Itulah menegah mungkar, sesuatu yang melengkap diri sebagai Muslim sebenar iaitu kita diwajib melaksana amal makruf dan menegah mungkar. Beramal makruf sahaja tidak melengkapkan kita sebagai Muslim sebenar.

Tulisan: Cikgu Abdul Ghani Haron

Baca lagi >>

Jackie Chan, Ustaz Kazim terima anugerah Datuk (5 foto)

Penceramah terkenal, Ustaz Kazim Elias dan bintang antarabangsa dan pelakon Hong Kong, Chan Song Kang atau Jackie Chan kini bergelar Datuk selepas menerima Panglima Mahkota Wilayah (PMW) pada Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan, pagi tadi. 

Ustaz Kazim berselfie dengan Jackie Chan
Chan, 60, adalah antara 356 penerima darjah kebesaran bintang dan pingat sempena Hari Wilayah, hari ini.  


Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berkenan menyampaikan anugerah itu di Istana Negara di sini.
Penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan bermula sejak 2008 bagi menghargai dan mengiktiraf sumbangan, jasa serta khidmat cemerlang warga dalam Wilayah Persekutuan.  
 

Baca lagi >>

Jimmy berdiam diri dari menjawab tuduhan dan kini bahagia dengan kehidupan baharu

KEMELUT antara Jimmy Shanley dan bekas isterinya Nursuhaila Eliani Suhaimy, nampaknya tidak pernah berakhir meskipun masing-masing sudah membawa haluan sendiri.

Terbaharu keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam, yang mengenakan hukuman penjara tujuh hari terhadap Nursuhaila atas kesalahan mengingkari perintah mahkamah berhubung hak lawatan dan bermalam anak pasangan itu, kembali mengejutkan masyarakat.

Tampil membela diri, Nursuhaila mendakwa Jimmy tidak pernah mengambil tahu mengenai anak mereka, Zahrah Rania, 5, termasuk gagal memberikan nafkah.

Bagaimanapun,  Jimmy yang ditemui selepas pelancaran Astro Go Shop, Jumaat lalu, lebih selesa mengambil langkah berdiam diri dari membalas kenyataan itu.

Jimmy Shanley dan isterinya, Mariam Jamilah
“Buat masa ini, saya tidak mahu bercakap apa-apa pasal ini. Nantilah, saya akan buat satu sidang media khas bagi menjelaskan semua persoalan.

Jimmy dan Nursuhaila Eliani bernikah pada 1 Oktober 2010 dan berpisah pada 10 Oktober 2012.

Hasil perkahwinan itu, mereka dikurniakan seorang anak perempuan yang diberi hak penjagaannya kepada bekas isterinya itu.

Beralih mengenai kehidupannya kini, pengacara berusia 35 tahun itu mengakui dia semakin bahagia dengan perkahwinan keduanya, Mariam Jamilah Abdul Jalil, pada 7 Jun lalu.

“Alhamdulillah, kehidupan sekarang sangat bahagia. Kehidupan saya kini lebih teratur, apatah lagi isteri adalah penyokong kuat saya,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Jimmy kini semakin sibuk sebagai pengacara di Astro Go Shop selain bertugas sebagai  penyampai radio di Ultra FM.

“Alhamdulillah, semua ini rezeki lebih-lebih dengan kerjasama dari Astro dan Ultra FM, saya mampu buat terbaik untuk semua ini.

“Sebagai pengacara Astro Go Shop, saya cuba menyampaikannya dengan fakta yang tepat selain menyelitkan elemen hiburan agar penonton berasa seronok untuk menontonnya,” katanya.

Sinar Harian

Baca lagi >>

Jejak kasih - yang jauh kita dekatkan, yang dekat kita mesrakan, yang mesra kita serasi-serasikan

Tiada yang lebih menggembirakan hati seorang bapa apabila doanya untuk bertemu kembali dengan dua anaknya  yang terpisah sejak lebih 25 tahun lalu dimakbulkan, semalam.

Pertemuan bersejarah antara Aminudin Mat Amin, 55 dengan dua anaknya, Zul Hafez Aminudin, 29 dan Nur Asyikhin Aminudin, 28 bukan sahaja berjaya menyatukan kembali hubungan mereka malah mempertemukan lima lagi anaknya dengan abang dan kakak mereka itu.

Aminudin berkata, dia berpisah dengan bekas isterinya kira-kira 25 tahun lalu dan ketika itu, Zul Hafez baru berusia 2 tahun manakala adiknya, Nur Asyikhin berusia satu tahun.

Aminuddin terharu apabila anak sulungnya Zul Hafez mencium tangannya selepas mereka dipertemukan semula setelah terpisah hampir 25 tahun lalu, semalam.
Menurutnya, selepas berpisah, bekas isteri membawa bersama dua anaknya itu pulang ke kampung di Bentong manakala dia  keluar bekerja di merata tempat sebelum kembali dan menetap di Kampung Jaya Gading dekat sini kira-kira 20 tahun lalu.

“Selepas berpisah, kami terputus hubungan sehinggalah tahun lalu apabila ada saudara bertemu mereka dalam satu majlis di sini dan melalui dia jugalah kami dipertemukan.

“Saya amat bersyukur kerana hasrat untuk bertemu kembali dengan mereka dimakbulkan hari ini (semalam). Tiada yang dapat menggambarkan perasaan saya hari ini apabila dapat menatap kembali wajah mereka yang sudah dewasa,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Jaya Gading dekat sini, petang semalam.

Aminuddin yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di Temerloh kini mempunyai lima anak berusia 18 hingga 24 tahun hasil perkahwinannya yang kedua.

Sementara itu, Zul Hafez yang sudah mendirikan rumah tangga dan bekerja serta menetap di Johor Bahru juga tidak dapat menyembunyikan perasaannya apabila dapat bertemu ayah kandungnya.

Menurutnya, sebelum ini, dia dan adik serta ibu dikenali sebagai Ros, 52, ada mencari ayahnya. Namun, ketika itu mereka buntu kerana langsung tidak mempunyai maklumat menganai lelaki tersebut.

"Namun tahun lalu, kami datang ke Kuantan untuk menghadiri perkahwinan sepupu. Kebetulan keluarga sebelah isterinya memaklumkan kenal dengan ayah.

“Bermula dari situlah kami mula jejaki ayah. Bantuan saudara mara, akhirnya kami dipertemukan hari ini,” katanya.

Sinar Harian

Baca lagi >>

Unta pun sujud kepadaNya

Maha suci Allah yang menciptakan seluruh makhluk dan mentadbir alam ini.

Subhanallah Alhamdulillah, Allahu Akbar

Baca lagi >>

Wow! Gaji Safee Sali RM120,000!

APA? Gaji Safee Sali RM120,000? Norshahrul Idlan Talaha (Mat Yo), RM85,000? Amri Yahyah RM85,000? Indra Putra Mahyuddin RM75,000?

Lihatlah, betapa mewahnya mereka dengan hanya bekerja menyepak bola dan kehidupan menjadi senang lenang dengan hanya sebiji bola.

Mungkin itulah agaknya yang diperkatakan dalam kalangan penyokong bola sepak tanah air apabila melihat kepada statistik anggaran gaji pemain-pemain berkenaan, minggu lalu.

Safee Sali dikatakan pemain menerima bayaran tertinggi sepanjang musim lalu.
Justeru, pasti ramai bercita-cita mahu menjadi seorang pemain bola sepak yang digambarkan kehidupan sebagai pemain bola sepak sentiasa dipenuhi dengan limpahan kemewahan.

Apa tidaknya, dengan anggaran pendapatan beberapa pemain kebangsaan minggu lalu yang jelas memaparkan ada pemain yang memiliki pendapatan dengan secara purata ‘lima angka’ ke atas.

Namun tahukah anda, apa kriteria sebenar yang perlu dimiliki oleh seseorang pemain bola sepak di negara ini untuk memiliki jumlah pendapatan sedemikian?

Apakah dengan hanya memiliki nama termasuk bilangan caps yang banyak mewakili negara boleh dijadikan pengukur untuk menentukan tahap sebenar gaji yang diperoleh?

Atau mungkin ada yang melihat dari segi kelincahan serta kehebatan seseorang pemain itu beraksi di tengah padang wajar menjadi penentu kepada pendapatan pemain-pemain berkenaan?

Mengulas lanjut, pengurus serta ketua jurulatih skuad Liga Super Perak, Datuk M Karathu berkata, semua perkara berkenaan perlu diselaraskan dengan prestasi semasa pemain bagi mengoptimumkan kemampuan masing-masing.

Menurutnya lagi, amalan disiplin tinggi yang diamalkan alam kalangan pemain yang akan mempengaruhi senario berkenaan.

“Sebenarnya tidak ada sebarang keistimewaan yang diberikan kepada pemainpemain bola sepak pada hari ini.

“Sekiranya mereka (pemain), ponteng latihan tanpa sebarang alasan munasabah tidak ada sebarang keistimewaan yang diberikan kepada pemain-pemain berkenaan, termasuklah dari segi pembayaran gaji mereka.

“Sesiapa sahaja yang berjaya menambat hati saya, dia akan diberi peluang bermain. Tidak kiralah dia hanya pemain simpanan atau pemain muda. Jika berjaya yakinkan saya, you earn the place (kamu beri kamu dapat),” katanya kepada Ultras Sinar.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa), Datuk Zainol Fadzi Paharuddin berkata, pihaknya tidak dapat memberikan sebarang komen berhubung isu berkenaan.

Katanya, isu berkenaan sebenarnya telah menjadi dilema bagi banyak pasukan di negara ini khususnya bagi menentukan kadar gaji yang berpatutan.

“Sebenarnya, saya tak boleh komen isu gaji ni. Jadi dilema banyak negeri. Apa pun, bagi keperluan pasukan negeri secara keseluruhannya, didapati telah melibatkan RM1 juta iaitu perbelanjaan bagi skuad Liga Super, Piala Presiden, Piala Belia, Pasukan Futsal Lelaki dan Wanita,” katanya lagi.

Apex kumpul 30 caps sepanjang karier


PENJAGA gol nombor satu kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat muncul selaku pemain Kelantan paling banyak mengumpul caps sepanjang pembabitannya bersama skuad kebangsaan sejak lima tahun lalu.

Khairul Fahmi atau dikenali Apex memulakan kerjaya bersama skuad Piala Presiden Kelantan pada tahun 2006 sehingga kini meraih 30 caps dalam pelbagai kejohanan dan perlawanan persahabatan antarabangsa bersama Harimau Malaya itu.

Kredibiliti pemain kelahiran Kota Baharu itu sememangnya sukar digugat apabila dia telah di nobat selaku Penjaga Gol Terbaik sempena Anugerah Bola Sepak Kebangsaan empat kali berturut-turut sejak 2010 hingga 2013.

Pernah memikat hati pengurusan kelab Belanda, PSV Eindhoven tidak lama dahulu, Khairul Fahmi tampil pada perlawanan kompetitif pertama menyertai mewakili skuad bawah 23 tahun dalam Sukan Asia 2010.

Penjaga gol berusia 26 tahun itu juga menjadi watak penting membantu skuad negara menamatkan kemarau pingat emas dalam Sukan Sea sejak 1989 apabila menyelamatkan dua sepakan penalti untuk Malaysia menang 4-3 ke atas Indonesia pada perlawanan akhir.

Malah Khairul Fahmi turun menjadi pemain utama yang membolehkan Harimau Malaya meraih kejuaraan Piala AFF Suzuki 2010 buat pertama kali menerusi kemenangan 4-2 ke atas Indonesia.

Bukan jaminan, prestasi diutamakan

JUMLAH caps tidak seharusnya dijadikan kayu pengukur buat pemain yang dipilih untuk menyarung jersi kebangsaan.

Ia diakui oleh pemain tengah berpengalaman, Shahrulnizam Mustapha, yang menjelaskan prestasi semasa seseorang pemain itu seharunya menjadi keutamaan.

Jelas pemain Felda United itu, jurulatih kebangsaan perlu memainkan peranan yang penting dalam melihat perkembangan seseorang pemain.

“Bagi saya jumlah caps itu tidak memberi makna buat pasukan kebangsaan. Apa yang penting adalah prestasi semasa pemain itu.

“Tidak adil buat pemain lain jika faktor caps menjadi pegangan seseorang jurulatih,” katanya.

Mengambil contoh pemain tengah Kelantan, Mohd Badhri Radzi yang tidak dipanggil ketika Datuk K Rajagobal menjawat jawatan selaku jurulatih Harimau Malaya, Shahrulnizam menjelaskan, situasi itu mendatangkan kerugian buat pasukan negara.

Namun menurut Shahrulnizam yang pernah mewakili pasukan negara sebanyak 22 kali itu, atas desakan peminat, nama kapten The Red Warriors itu kembali tersenarai.

“Itu contoh yang berlaku sebelum ini. Caps tidak memberi jaminan kerana prestasi itu memainkan peranan yang penting.

“Seorang jurulatih perlu mengambil risiko dan bukannya perlu takut dalam membentuk dan mempercayai kebolehan pemain baru,” katanya.

Sejarah caps

Di benua Eropah, caps adalah metafora untuk seseorang pemain yang melakukan penampilan pada perlawanan peringkat antarabangsa. Negara United Kingdom umpamanya menghadiahkan topi (caps) kepada pemain mewakili pasukan dalam acara bola sepak.

Catatan sejarah menulis, semasa perlawanan antarabangsa pertama membabitkan England dan Scotland pada tahun 1872, pemain Scotland memakai cowls anakala England mengenakan topi sekolah.

Amalan ini buat julung kali diluluskan pada 10 Mei 1886 untuk sebarang pertandingan bola sepak selepas dicadangkan Pengasas Corinthians, N Lane Jackson.

Menurutnya, semua pemain yang mengambil bahagian untuk England akan diberikan topi sutera putih dengan sulaman warna merah di bahagian hadapan.

Ini kemudiannya dipanggil Caps International (Caps antarabangsa).

Sinar Harian

Baca lagi >>

Raja Saudi rombak Kabinet

Pemerintah baharu Arab Saudi, Raja Salman bin Abdulaziz al Saud, 79, merombak barisan Kabinet dan turut memecat Putera Bandar yang didakwa sebagai dalang utama serangan gas beracun di Syria daripada Majlis Keselamatan Kebangsaan.

Raja Salman


Rombakan besar-besaran yang menyaksikan pelantikan 31 menteri baharu itu dibuat seminggu selepas baginda mengambil alih takhta daripada Raja Abdullah yang mangkat pada Jumaat lalu.

Bagaimanapun, jawatan beberapa menteri daripada beberapa kementerian termasuk minyak, kewangan, dalam negeri, buruh dan pengangkutan masih dikekalkan.

Selain itu, Raja Salman turut membubarkan lebih 10 majlis dan jawatankuasa sedia ada serta menubuhkan dua badan utama untuk hal ehwal keselamatan dan ekonomi.  

Sinar Harian

Baca lagi >>