Tuesday, 3 March 2015

Cucu cari jodoh untuk datuk

Perpisahan dengan enam bekas isteri sebelum ini tidak mematahkan semangat hidup Zainal Abidin Omar, 84, malah percaturan hidupnya lebih bermakna apabila dikurniakan jodoh kali ketujuh dalam usia emas kini.

Menurutnya yang memiliki 10 anak, 35 cucu dan 14 cicit ini, pertemuan dengan isterinya yang juga ibu tunggal anak lima, Azanah Abu Osman, 62, adalah ‘usaha gigih’ cucunya.

“Saya sendiri tidak tahu cucu saya ada mencari calon isteri untuk saya selepas menduda akibat kematian keenam-enam isteri sebelum ini.

“Saya bersyukur kerana isteri (Azanah) menyangka ada wanita yang sudi menerima dan menyayangi diri saya di kala usia begini dan menjadi peneman sehingga hujung usia,” katanya selepas selesai majlis pernikahan dan persandingan bersama isteri di kediamannya di Kampung Ketapang Hilir, kelmarin.

Zainal turut berterima kasih kepada semua ahli keluarga yang bersusah payah melancarkan majlisnya dan isteri serta tetamu yang hadir.

Sementara itu, bagi Azanah yang berasal dari Terengganu dan menetap di Kuantan, jarak perbezaan usia 22 tahun antara dia dan suami tidak pernah menjadi masalah besar, malah bersyukur dengan jodoh yang ditetapkan ALLAH SWT.

“Penerimaan baik dari keluarga suami dan anak-anak menambah kebahagiaan di hari bersejarah kami dan berharap agar jodoh ini berkekalan sehingga akhir hayat.

“Pada usia begini kami amat bersyukur kerana masih dikurniakan jodoh. Ada juga teman untuk berbual, beribadat dan menjaga sakit pening,” katanya.