Friday, 5 December 2014

IM Nazrul: Berlakon untuk berdakwah

BERGELAR seorang ustaz dan pendakwah tidak menjadi penghalang kepada naib juara Imam Muda musim kedua (IM2), Nazrul Izwan untuk mengejar minatnya terhadap bidang lakonan.

Bagaimanapun, teraju utama drama bersiri Warkah Cinta ini menolak untuk tampil berlakon secara sepenuh masa.


"Saya akui saya minat berlakon. Apabila ada minat barulah 'menjadi' akan sesuatu perkara yang dilakukan.
"Sejak kecil saya minat dengan seni, bahkan di sekolah saya aktif dengan persembahan nasyid dan lakonan.

"Bila ada minat, sedikit sebanyak kerja jadi lebih mudah," katanya kepada Zass.

Biarpun ada yang menyelar keputusannya itu ekoran sentimen negatif terhadap bidang berkenaan, Nazrul bagaimanapun menganggapnya sebagai satu cabaran.

"Ramai memandang dunia lakonan sebagai negatif, jadi atas dasar bertanggungjawab, saya mencuba untuk mengubah persepsi berkenaan.

"Bukan nak kata saya pelakon terbaik, tetapi saya cuba membantu dari sudut berkongsi ilmu melalui ayat-ayat al-Quran dan hadis.

"Apatah lagi, kini banyak drama berunsur Islamik semakin mendapat tempat di hati penonton," katanya yang berhasrat untuk berlakon filem suatu hari nanti.

Mengakui agak memilih watak, bintang drama bersiri Cikgu Sally ini memberitahu, dia harus menilai sesuatu tawaran dengan teliti terutama jalan cerita, babak serta barisan pelakon supaya tidak bercanggah dengan syariat.

"Saya berlakon atas dasar mahu berdakwah.

"Tiba masanya pendakwah mempamerkan indahnya Islam menerusi lakonan.

"Kerjaya lakonan tidak salah selagi apa yang kita pamerkan itu mengikut syariat," katanya yang turut bergiat aktif dalam teater.

Dalam perkembangan lain, dia sedang menunggu tayangan drama lakonannya Mencari Luqmanul Hakim di RTM, selain baharu saja melancarkan album pertamanya, Warkah Cinta iaitu runut bunyi bagi drama lakonannya di samping tampil berduet dengan IM2 Fakhrul.
Sumber: Sinar Harian

Baca lagi >>

Hari tanpa beg plastik di Melaka; Jumaat, Sabtu & Ahad

Melaka merancang untuk melaksanakan Hari Tanpa Beg Plastik termasuk pada hari Ahad mulai 1 Januari tahun depan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Teknologi Hijau Melaka, Datuk Kamarudin Md Shah.

Beliau berkata, perkara itu telah diluluskan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

Sebelum ini program seumpama itu dilaksanakan pada setiap Jumaat dan Sabtu bermula April lepas.

"Perancangan juga dibuat untuk melaksanakan Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap hari bermula tahun 2016," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, inisiatif itu selaras dengan usaha kerajaan negeri meningkatkan kualiti alam sekitar dan ke arah negeri teknologi hijau menjelang 2020.

Sumber: Bernama

Baca lagi >>

Restoran paling mahal! Makanan paling murah RM1,063.07!

Alain Ducasse at Plaza Athénée, yang bertapak di Hotel Plaza Athenee, Perancis mungkin merupakan restoran paling mahal di dunia.

Dibuka pada tahun 2000, restoran yang memiliki sentuhan lima bintang ini akan memberi pelbagai kejutan kepada pelanggan yang mengunjungi restoran ini.

Istimewanya restoran ini dek keunikan susun atur dan ukiran perabotnya yang dicipta khas untuk memberi kelainan kepada pengunjung restoran.

Selain itu, Alain Ducasse at Plaza Athénée turut menawarkan menyajikan masakan Perancis kontemporari yang terbaik kepada pelanggannya.

Pelanggan yang datang ke restoran tersebut boleh memesan makanan dengan harga minima RM1,063.07 bagi hidangan ala carte.

Sedikit informasi mengenai Hotel Plaza Athenee, hotel ini merupakan hotel bertaraf lima bintang yang dibuka sejak tahun 1911.

Hotel yang berdekatan dengan Menara Paris ini mempunyai 154 bilik dan 54 suites.

Hotel Plaza Athenee pernah diubahsuai pada tahun 2013 dan kos membaik pulih hotel penuh sejarah ini dikatakan memakan kos sehingga 2 bilion Euro.
Sumber: Sinar Harian

Baca lagi >>

Alkisah Pekerja Bangladesh & Indonesia

Sejak semalam saya teringat sesuatu. Iaitu berkenaan dengan pekerjaku..Cewah..

Anda perasan ke perasan bahawa saya tak kisah dan suka expose gambar pekerja saya? Walaupun pekerja saya Bangladeshi si hitam pekat?

Pernah tak saya terfikir untuk sorokkan mereka ni? Ye lah nanti Orang Malaysia nampak macamana?
Mungkin ada yang tak suka. Sebab saya tahu ramai yang tak suka dengan orang Bangladesh ni. Ada yang rasa jijik, saya tak pasti kenapa. Mungkin kerana kulitnya yang hitam legam, tak secantik dan seputih mereka.

Ada yang rasa marah pulak sebab seolah-olah mereka menutup peluang pekerjaan orang tempatan.
Saya tahu semua tu.

Tapi saya tetap expose. Saya tetap ambil gambar mereka dan upload di facebook. Saya buat perkara yang sama dengan pekerja Indonesia dan pekerja lokal saya. Saya tak akan sembunyikan sesiapa.

Tak pernah terdetik di hati saya, jangan tunjuk kami ada pekerja Bangladesh kepada rakyat Malaysia. Nanti rakyat Malaysia tak beli kek pulak. Hehe.. Ya lah ramai orang Malaysia kan tak suka Bangla.

Sejak 4 tahun dulu. Sejak kami bukak kedai. Siapa yang sanggup tolong kami? Siapa yang sanggup buat kerja sampai tengah malam? Siapa yang selalu kata kakak..abang..macamana ni, kek slow (masa kek slow)? Kalau laju bagus!..Mereka selalu mendoakan kami.

Siapa yang seronok bila permintaan kek tinggi masa raya bulan lepas? Kami tak sampai hati nak suruh mereka OT masa bulan puasa. Tapi kerana dorang sendiri tengok order banyak sangat. Dorang sendiri buat shift sesama dorang. Ada yang tak tidur sampai ke pagi.

Kata Razak dan Hero, tak apa abang..kakak...setahun 4 hari saja macam ni (hujung-hujung bulan puasa). Bukan selalu pun. Customer mintak, kita kena bagi. Sedangkan kami tak suruh..

Allahuakbar!..

Bagi saya, kenapa kita nak menidakkan mereka? Mereka juga manusia. Bukankah manusia perlukan kasih sayang? Adakah orang Bangladesh tak perlu semua tu? Mereka hanya layak untuk dikasari? Mereka hanya layak untuk di beri arahan semata-mata? Tak layakkah mereka mendapat kasih sayang?

Adakah kerana mereka dianggap bodoh, tidak berpelajaran maka mereka terdampar di bumi Malaysia? Tapi kita pulak langsung tidak menghargai mereka?

Anda tahu atau tidak, kalau kami pengusaha hanya menunggu pekerja lokal maka kami mungkin akan tutup kedai? Tahu atau tidak pekerja lokal kita tak mungkin akan bertahan lama jika mereka bekerja?

Bukan tak ada pekerja lokal yang bagus. Kami ada 7 orang pekerja lokal yang dah bekerja lebih setahun. Tapi yang dah resign? Lebih ramai lagi..Yang ofis lainlah, memang semua lokal. Sedangkan pekerja Bangladesh dan Indonesia berapa orang? Hampir 40 orang!..Berapa nisbahnya?

Nampak ke nampak?
Bagi pengusaha seperti kami, tak ada pilihan. Kami tak boleh memilih pekerja. Nak yang lokal sahaja? Ini KL. Ini Lembah Kelang. Kalau di kampung mungkin mudah sikit. Ada orang yang masih nak kerja potong buah seperti Jeruk Madu Pak Ali. Kalau di KL?

Maaf. Saya tak rasa salah kalau kami ambil pekerja Bangladesh dan Indonesia kalau hanya mereka ini yang nak bekerja.

Bagi saya apa salahnya? Mereka juga manusia. Tambahan pula mereka juga beragama Islam. Solat pun tak tinggal. Mungkin lebih baik dari orang kita. 

Takkan Allah kata kasih sayang hanya perlu bagi kepada orang Malaysia SAHAJA? Orang Indonesia, Bangladesh jangan bagi kasih sayang? Mereka tak perlu kasih sayang? Mereka tu siapa? Bukankah manusia sama macam kita juga disisi Allah?

Mereka juga datang jauh-jauh berkorban nyawa naik tongkang, kena bayar lagi..kena tipu lagi..Mereka datang sini cuma nak mencari rezeki. Rezeki Allah kan Maha luasnya?.Ada di mana-mana..

Bumi ini, bumi itu, bumi di mana-mana saja bukan bumi kita. Bukan hak kita. Semuanya hak Allah Ta'ala. Dialah Maha Pencipta. Kita cuma pinjam sementara. Kenapa kita nak kedekut? Kenapa kita rasa mereka tak layak mencari rezeki di bumi Allah ini?

Layanlah mereka..Berilah sedikit saja kasih sayang kita kepada mereka jika tak mampu beri banyak..Mereka tiada siapa-siapa di sini. Nereka jauh dari keluarga. Mereka hanya mengharap secubit kasih sayang yang datang dari senyuman kita. Yang hanya mengharap kata-kata yang lembut dari kita...

WALLAHU'ALAM...

Indahnya hati dengan beristighfar, berselawat, bersyukur dan bersedekah..

Dikisahkan oleh Anis Choc Moist Cake

Baca lagi >>

18 gambar Zalora sponsor pakaian untuk setahun!

A sweet Surprise from ZALORA

He wanted her banned from the site,
she got a year's supply of clothes instead! 
Check out their sweet love story with ZALORA
Zalora team have arrived at the couple's apartment

Zalora team have arrived at the couple's apartment
On the way!
The stacks of gifts are taller than our deliveryman

The delivery man is ready!

Radzi and Nuzaimah shocked with the first hand delivery from ZaloraMalaysia

Nuzaimah excited to open the parcels
Nuzaimah unpacks the gifts and is continuously surprised with the items selected specially for her

Nuzaimah seems to like her new gifts

Radzi and Nuzaimah with their new supply of clothes and shoes.

Radzi and Nuzaimah with their new supply of clothes and shoes selected from ZALIA and the ZALORA Label

Nuzaimah with her new gifts.

The lovely couple with the ZALORA team
The lovely couple pose with the ZALORA team.

Nuzaimah seems to like her new gifts

Nuzaimah seems to like her new gifts

Nuzaimah seems to like her new gifts
Nuzaimah is given a year supply of clothes and shoes from ZALORA

Sumber: FB Zalora Malaysia

Baca lagi >>

Kejutan dari Zalora!

“Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tiada siapa yang tahu,” itulah yang terjadi kepada pasangan suami isteri setelah mendapat hadiah khas daripada syarikat membeli-belah atas talian Zalora.com.my, selepas si suami melarang si isteri daripada membeli-belah di syarikat berkenaan.

Posting suaminya di laman Facebook Zalora yang berbunyi  “Hai Zalora kalau ada ternampak isteri saya ‘shopping’ dekat  sini jangan layan ya… pura-pura kata ‘server down’ ke komputer, rosak ke? Pandailah bagi alasan ye. Untuk makluman nama isteri saya Nuzaimah ingat tau… akhirnya membawa tuah kepada pasangan tersebut.
Mana tidaknya dek kerana ‘post’ tersebut lima skuad Zalora daripada Bahagian Talian Fesyen Asia, telah melawat pasangan tersebut semalam di kediaman mereka di Kuala Lumpur untuk memberi hadiah kepada pasangan suami isteri itu iaitu kepada, Muhamad Radzi Ali dan Nuzaimah Ideris.

Terdahulu post Radzi Ali dikomen balas oleh Zalora yang meminta maaf kepada Radzi kerana pihaknya tidak boleh berbuat sepertimana yang disuruh olehnya.

“Hai Radzi… hahahah maaf, kami tidak dapat mengesan setiap pelanggan kami yang melayari web kami dengan itu, web kami sentiasa berjalan lancar dan kami tidak dapat berpura-pura  untuk mengatakan server kami down. Jika anda mahu menjimatkan wang anda… anda boleh mendaftar Newsletter kami untuk dapat baucer dan maklumat terkini mengenai jualan atau diskaun kami sehingga 70 peratus,” tulis Zalora.

Post Radzi itu juga mendapat perhatian isterinya apabila, isterinya Nuzaimah berkata Zalora tidak boleh berbuat demikian kerana bakal mengecewakan pelanggannya.

“Hi zalora. I don’t  thinks it  is good for you ban potential client  like me. Don’t dispointed ur client zalora!,” tulis Nuzaimah.

Sementara itu, kedatangan skuad Zalora ke rumah pasangan tersebut semalam, ternyata membawa kejutan buat mereka.
"Kami tidak menyangka kejutan ini. Kami hanya bermain-main," kata Radzi.

Sementara isterinya, Nuzaimah pula berkata bahawa dia amat kagum kerana mendapat balasan yang interaktif daripada pihak perkhidmatan pelanggan Zalora.

Dalam pada itu, Pengarah Urusan Zalora Malaysia, Giulio Xiloyannis berkata, pihaknya amat berbesar hati untuk melayan pelanggan seperti Radzi dan Nuzaimah di halaman Facebook mereka.


“Membeli-belah dalam talian adalah trend terkini yang  semakin popular di kalangan masyarakat Malaysia.

“Kami percaya bahawa kenyataan suami, isteri dalam laman media sosial itu adalah satu refleksi dari masyarakat kita yang sekarang ini mengamalkan gaya hidup ‘digital’,” katanya.

Mengulas lanut,   Xiloyannis berkata, tujuan pemberian hadiah tersebut adalah untuk meraikan pasangan tersebut yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi.

“Oleh itu pihak kami, berasa amat gembira untuk menghadiahkan Radzi dan Nuzaimah dengan hadiah-hadiah yang dipilih khas untuk mereka. Dengan pemberian Zalora dan Zalia kami harap Nuzaimah mengalami pengalaman indah sepanjang kehamilan dia,” tambah Xiloyannis.

Nuzaimah telah menerima bekalan pakaian dan kasut selama setahun dari Zalora serta baucar bernilai RM400.

Pasangan ini mendapat perhatian apabila ‘post’ yang ditulis Radzi di laman Facebook Zalora yang melarang isterinya dari membeli-belah dalam laman web berkenaan pada hari Isnin lepas.

Sumber: Sinar Harian

Lagi 18 foto kenangan manis kejutan dari Zalora lihat di sini

Baca lagi >>